Életmód

Hogyan lehetne megtanítani a magyarokat a környezettudatosságra?

Kép: Mudra László
Szerző: Gusto
2019/07/08   |   13:43

A környezetvédelem fontossága megkérdőjelezhetetlen – írja Balázsi Péter az Üzletem Mit szól hozzá? sorozatában. A specialty kávézás hazai pápáját idén érintette meg igazán a Műanyagmentes Július akció.

Balázsi Péter Ausztráliából „hozta haza” a spcialty kávézást. A Műanyagmentes Július mozgalom is onnan indult, s mára egyre több országban csatlakoznak hozzá. A My Little Melbourne kávézó tulajdonosát, Cafe Mentort arról is kérdeztük a Mit szól hozzá? sorozatunkban, hogyan lehetne megtanítani a magyarokat a környezettudatosságra? 

Balázsi Péter:

„Nálam ez az egész környezettudatosság dolog nem is tudom, mikorra vezethető vissza, nincsenek pontos emlékeim, de az biztos, hogy nagyon korán kezdődött.

Mindig is rendszerető ember voltam és vagyok a mai napig, talán ezzel magyarázható, hogy az utcán sem tudok elmenni a szemét mellet úgy, hogy azt össze ne szedjem és ki ne dobjam a szemetesbe.

Konkrétan a „Műanyagmentes Július” idén szólított meg úgy igazán és azonnal cselekvésre sarkallt. Soha nem csináltam például olyat, hogy az FB oldalamon a profil képembe bemásoltam volna bármilyen szervezetnek vagy mozgalomnak a szlogenjét, logóját. Most megtettem! (I’m taking the challenge plastic free july 2019’ ) Ezzel is jelezve hovatartozásomat a témával kapcsolatban.  

Olyannyira belelkesültünk itthon is, hogy a szénsavas vízpótlásunkat (ami eddig heti több műanyagpalackot is eredményezett) egy sodastream géppel helyettesítettük.

A kávézóinkkal pedig csatlakoztunk mind a #refillrevolution mozgalomhoz (www.refill.org.uk), plusz felkerültünk a hazai BWT csapat által kezdeményezett #vízlelőhely térképre is. Mindkettő annyit tesz, hogy aki hozzánk saját kulaccsal tér be, azt mi ingyenesen (soron kívül) újratöltjük, ezzel is azt elérve, hogy ne költsön műanyagpalackos vízre vagy üdítőre.

Nem dicsekvésképpen, de a mi életünkben tényleg nem most kezdődött ez a mentsük meg a földet sztori. Már a cégünk névválasztásával (2011) jelezni akartuk a partnereink felé, akik, ugye, bizalmat szavaztak nekünk, hogy milyen úton szeretnénk járni: ECORANGE Kft. – The Healthy Business.

Magyarországon elsők között (majd lettünk kizárólagos forgalmazói) ismertettük meg az ausztrál KeepCup-ot az emberekkel, szorgalmazva ezzel az újrahasznosítható poharak használatát.

Jó érzés látni, így hét év távlatában, amikor nap, mint nap betérnek a kávézóinkba KeepCup-al vagy más többször használatos pohárral (Frank Green, Huskee Cup) a kezükben az emberek, és abba kérik a kávéjukat.

Szintén hamar száműztük a műanyag zacskókat, műanyag szívószálakat az üzleteinkből, ma már csak lebomló vagy újrahasznosított csomagolást használunk.

Apropó, majdnem el is felejtettem, hogy aki az általa hozott poharába kéri az italát, úgy azt 10 százalékos kedvezményben részesítjük, és aki összegyűjt 10 db kávés pontgyűjtő kártyát, egy Keep Cup-ot kap ajándékba, ezzel is ösztönözve őket, hogy minél hamarabb álljanak át környezettudatos üzemmódra.

A fenti témák is mutatják, hogy nagyon szeretnénk, ha az emberek másképp gondolkodnának. Azon leszünk, hogy a lehetőségeinkhez képest megmutathassuk nekik, hogy lehet ezt másképp csinálni, van megoldás a problémákra -- védjük meg környezetünket!”

KAPCSOLÓDÓ CIKK

Az ember, aki elindította a specialty kávés cunamit

Legolvasottabb
Átadták az Év Pincészete 2019 díjat
Kizárólag classic és prémium száraz borokat készít széles palettán.... Tovább »
Boldog ország, ahol ez a hétköznapok bora
Ezeknek a boroknak lelkük van.... Tovább »
Legolvasottabb
Átadták az Év Pincészete 2019 díjat
Kizárólag classic és prémium száraz borokat készít széles palettán.... Tovább »
Boldog ország, ahol ez a hétköznapok bora
Ezeknek a boroknak lelkük van.... Tovább »
Olvasósarok