Az európai uniós foglalkoztatás csaknem 12 százalékát design-intenzív iparágak adják

2022. 09. 29., 20:12
programajánló
1010
By

A designmenedzsment ma már az innovatív vállalkozások fontos eszköze, amely hozzájárul a munkahelyteremtéshez, a gazdasági növekedéshez, valamint a környezeti rehabilitációhoz, miközben a társadalmi értékekre irányítja a figyelmet és tiszteletben tartja a megújuló erőforrások használata iránti növekvő igényeket. 

Az EUIPO aktuális adatai szerint az európai uniós foglalkoztatás csaknem 12 százalékát, valamint a teljes GDP több, mint 13 százalékát design-intenzív iparágak adják, a kulturális- és kreatív iparágak pedig összesen 1,2 millió vállalkozásban, csaknem 9 millió embert foglalkoztatnak szerte az EU-ban.

A MOME 2022-es, a Budapest Business Journal-lel és a Menedzserek Országos Szövetségével partnerségben készített, Use of Design in Business című tanulmánya szerint a magyarországi vállalatok több mint 75 százaléka fektet kutatás-fejlesztésbe és vizsgál új üzleti modelleket, a designban rejlő valódi innovatív lehetőségeket azonban kevesen ismerik fel.

A hazai design és designmenedzsment vállalati szintű alkalmazását ösztönzi, valamint a kreatívipari kis- és középvállalkozások üzleti érvényesülését is segíti az idei Budapest Design Week, melynek részeként számos, a design gazdasági szerepét hangsúlyozó esemény kerül megrendezésre. A rendezvénysorozat központi helyszíne a Néprajzi Múzeum új épülete, finanszírozója a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala, szervezője pedig a Magyar Formatervezési Tanács.

[cikkbanner]

„A Budapest Design Week a designt, mint olyan innovatív eszközrendszert és szemléletet igyekszik bemutatni, mely a funkcionális, felhasználói és társadalmi igényeket harmonikusan ötvözi, és a termékek és szolgáltatások létrejöttében egyaránt nélkülözhetetlen eszköz. A fesztivál elsődleges célja, hogy a gazdasági döntéshozók és a hazai vállalkozások figyelmét a designban rejlő lehetőségekre irányítsa, és bemutassa, hogy az üzleti folyamatokba és a vállalati kultúrába beépülő design milyen módokon képes olyan új minőséget és többletértéket teremteni, amely a versenyképességet növeli és lépéselőnyt biztosít a többi piaci szereplővel szemben hazai és nemzetközi téren is” emelte ki Pomázi Gyula, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának és a Magyar Formatervezési Tanácsnak az elnöke.

Milyen értéket teremt a gazdaságban a design? Milyen szerepet játszik a design a magyar vállalatok mindennapi életében és mennyire használják ki a tervezés nyújtotta lehetőségeket? Október 10-én a MOME és a Magyar Bútor és Faipari Szövetség (Fabunio) által szervezett, kifejezetten a már érett vállalkozások számára ajánlott Design on Board eseménysorozaton a design üzleti alkalmazásával ismerkedhetnek meg az érdeklődők. Berkovits Dalma (MOME) előadásában és az azt követő workshopon a résztvevők betekintést nyerhetnek abba, hogyan lehet a design üzleti alkalmazását hazánkban is közvetlenül elősegíteni. A workshopot a Fabunio által szervezett kerekasztal-beszélgetés zárja, ahol a designt a vállalkozásukba hatékonyan beépítő cégvezetők osztják meg tapasztalataikat a design gazdasági hatásairól.

Idén is megrendezésre kerül a Start Up Guide LIVE, a kreatívipari mikrovállalkozások igényeire szabott Start Up Guide sikeres/tartalmas/hiánypótló kiadványához kapcsolódóan, mely a válság- és a kírizismenedzsment témáját járja körül. Az előadássorozatnak és workshopnak október 12-én a Néprajzi Múzeum ad otthont.

(Fotó: Budapest Design Week/Mohai Balázs)