Mi még hiszünk az adott szó erejében

2019. 05. 23., 13:17
Borászok
6350
By

Vesztergombi Csaba méltán büszke arra, hogy megalakulása óta változatlan formában, saját erőből működik a borászatuk.

Az eredményeket igazolja az elismerés: tavaly a Magyar Bor Akadémia rendes tagjának választották a szekszárdi borászt. Sokat dolgozik a családi vállalkozás mellett azért is, hogy a szekszárdi borászok és borok még ismertebbek legyenek, ő a Szekszárd Borvidék Nonprofit Kft. felügyelőbizottságának elnöke.

Csaba édesanyjával és édesapjával együtt vezeti a borászatot.

Az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatában most még többet megtudhatunk róla.

Mit tart karrierje eddigi csúcsának?

Nem szeretnék külön kiemelni semmit. Mindig az aktuális sikerek tesznek boldoggá, akkor is, ha az éppen egy apró részsiker. Egy dolog, ami talán a nagy egészre nézve fontos. A kilencvenes évek eleji megalakulásától kezdve, változatlan formában, saját erőből működik a borászatunk. Ezt így elég kevesen mondhatják el magukról.

Milyen távra tervez?

Borászatot nem lehet rövid távra tervezni. Egy szőlő ültetvény eltelepítése is hosszú távú gondolkozást feltételez, a borok érése és piacra kerülése sem megy egyik pillanatról a másikra. A mi vállalkozásunk családi alapokon nyugszik, több száz éves hagyományokkal, ezért generációkon átívelően tervezünk hosszú távra.

Mi szerepel a szakmai bakancslistáján?

Egy borászatra soha nem lehet azt mondani, hogy kész van. Mindig jönnek új ötletek, elképzelések, de alapvető nagy változásokat ezen a téren nem tervezek. Inkább a területek és a technológia finomhangolása, az ökológiai gazdálkodás irányába való elmozdulás az, ami jelenleg foglalkoztat, és semmi olyan amiben nem lelnénk örömünk.

Kitől tanulta eddig a legtöbbet?

Édesapámtól. Szekszárd és a magyar borászat egyik legjobb, legjobban képzett borászától, akitől a szigorúan vett szakmai doktrínák mellett megtanulhattam, elleshettem a generációk óta halmozódó tudást és szakmai bölcsességet.

Apa és fia

A szakmájában hol lát nagyobb fejlődési lehetőséget: Magyarországon vagy külföldön?

A magyar borpiac tortája többé kevésbé állandó méretű, a szeletek viszont egyre kisebbek egy borászat szemszögéből. A hazai piac elsődleges fontosságú, de feltétlenül szükség van stabil külpiaci jelenlétre. Jelenleg a külföldi piacokban lényegesen nagyobb potenciált látok, bőven van hova fejlődni.

Melyik szakmában próbálná ki magát szívesen?

Egy borászat vezetőjeként sokféle területet érint a tevékenységem, a növényvédelemtől kezdve a marketingen át a kereskedelemig. Így azt mondhatom, egyszerre több szakma kihívásaival kell megbirkóznom, és talán nem is hiányzik a mással próbálkozás. Egy azért biztos. Szeretek főzni.

Milyen módszerekkel fejleszti üzleti kapcsolatait?

Hiszek a személyes kapcsolat erejében, ezért ha tehetem, keresem a lehetőséget erre. Egy prospektus, egy hirdetés keveset árul el a partnerről, egy beszélgetés viszont szinte mindent. A kölcsönös bizalom és a hosszú táv itt is fontos, és talán van egy ódivatúnak tűnő, kölcsönös bizalmat feltételező szokásunk. A megfelelő partner esetén mi még hiszünk az adott szó erejében, és ez viszont is működik.

A teljes interjú az uzletem.hu-n olvasható.

(Fotók: Vesztergombi Pince, írta: Szerdahelyi Csaba)