Páratlan borárverés tartja lázban az ínyenceket

2024. 06. 27., 09:15
Gasztrohírek
13240

Amikor az ember több milliárd dolláros vagyonnal rendelkezik, mint Pierre Chen, vagyis Chen Tai-Min, különleges ajtók is megnyílnak előtte, amin betekinthet és beléphet az élet különleges ízeinek és élményeinek a világába. A tajvani Yageo vállalat alapítója évtizedek óta ismert borrajongó – szerencsére nem csak pénze, hanem kimagasló ízlése is van, így a világ egyik legkiválóbb gyűjtőjévé vált. A felfedezéssel és világjárással telt időszak után elérkezett a pillanat, hogy megossza szenvedélyét másokkal.

Chen nem sajnálta sem a pénzt, sem az időt, de emellett tanulással és figyelemmel is megtámogatta gyűjtői szenvedélyét. Franciaország legnevesebb borvidékeit látogatta meg, hosszasan beszélgetett a szőlészekkel, figyelt, kóstolt, majd a legjobb évjáratokból válogatott. Az eredmény? Egy olyan gyűjtemény, ami sokak szerint a világ legjobbja.

Számos kollektor életében eljön a pillanat, amikor úgy érzi, hogy a kincsei új életet érdemelnek. Chen ezt a pillanatot különös gondossággal közelítette meg, és a Sotheby’s aukciósház szakértőivel együttműködve válogatott ki mintegy 25 ezer palackot, amelyeket tematikusan szétbontva öt tételben bocsátanak árverésre. A sorozat címe: The Epicurean’s Atlas, vagyis az Ínyencek atlasza.

Az első aukciót tavaly november 24-25-én rendezték Hongkongban, ahol 16 millió dollár értékben keltek el borok. A második eseményre múlt héten, június 20-án került sor Párizsban, ahol Chen vintage pezsgőiből árvereztek el. A következő július 2-án lesz Beaune-ben, Burgundiában, ahol Chen burgundi borai kerülnek kalapács alá. Az sorozat negyedik állomása New York szeptemberben, majd az utolsó, ötödik aukcióval novemberben visszatérnek Hongkongba.

A most lezajlott párizsi esemény különlegességét az adta, hogy ez volt az első alkalom, amikor egyetlen ember pezsgőire lehetett licitálni – a szakértők kiemelték, hogy ez remekül reprezentálja Chen gyűjteményének lenyűgöző mélységét. Az 1850 palack champagne összesen 1,45 millió dollárt hozott.

Az legmagasabb bevételt három magnum palackos, 1990-es Salon Le Mesnil Blanc de Blancs pezsgő érte el, amelyek közel 27 ezer dollárért értek, majdnem kétszerét a becsült árnak. Egy másik figyelemre méltó tétel egy magnum 1966-os P3 Dom Pérignon volt, amely 25508 dollárért talált gazdára – a nevében szereplő P3 (3rd Plénitude) azt jelzi, hogy több mint 30 éves érlelés után került egykor piacra.

 

Számos történelmi jelentőségű ital is kalapács alá került. Az egyik legérdekesebb a három magnumból álló 2006-os Pol Roger Cuvee Winston Churchill szett volt, amely 1269 dollárért ért. A név nem véletlen: Churchill híres volt pezsgőszeretetéről, és élete során hatalmas mennyiséget fogyasztott belőle.

A festményeket, whiskyket és a finom ételeket is nagyra tartó Pierre Chen korábban kihangsúlyozta, hogy a bor az egyetlen művészeti forma, amit el lehet fogyasztani és szó szerint együtt lehet élni vele. Olyan érzékszerveket is használ, amelyeket a hagyományos művészeti ágak általában nem vonnak be, mint például a szaglás és az ízlelés. A bor a fogyasztó kreativitását is igényli.”

Forrás: Food & Wine

Kép:Pixabay.com