Kevés pezsgőt isznak a magyarok. De miért?
A hazai pezsgőfogyasztás a koronavírus-járvány miatt 2020-ban 9 százalékos csökkenést mutatott az előző évhez képest, viszont az előzetes adatok alapján 2021-ben már nem esett tovább a fogyasztás - írta a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) éves elemzésében.
Ez a mennyiség nagyjából 1, 2 liter egy főre jutó éves fogyasztást jelent, a fajlagos érték magában foglalja a pezsgőkön kívül a habzó, gyöngyöző és a csendes borokat is.
Az utóbbi években a fogyasztói igények a minőségi pezsgők irányába mozdultak el, így nemcsak a tradicionális pezsgőmárkák magasabb árkategóriájú termékeiben, hanem a piacvezető olasz és német pezsgők keresletében is volt növekedés.
Az agrárkamara kiemelte: Magyarországon a fogyasztás többsége továbbra is az év végi ünnepi időszakra koncentrálódik, a pezsgők közel 60 százaléka a szilveszteri ünnepi időszak alatt fogy.
A Magyarországon előállított pezsgők jelentős részét, a termelés háromnegyedét a belföldi piacon értékesítik a gyártók. A magyar pezsgő kivitele eléggé ingadozó, mennyisége az utóbbi öt év átlagában 50 ezer hektoliter, értékben 8 millió euró körül alakult. A legfontosabb célországok között van Románia, valamint a balti és a skandináv országok. Az import mértéke az elmúlt 5 évben 10-20 ezer hektoliter volt a kamara adatai szerint.
Jelenleg Magyarországon közel 60 vállalkozás rendelkezik pezsgő-előállítási engedéllyel.
A koronavírus-járvány okozta gazdasági visszaesés a pezsgő globális fogyasztására is hatással volt, az európai export 6 százalékkal, a Champagne borvidék pezsgőinek fogyasztása pedig 20 százalékkal esett vissza.
A legnagyobb meglepetésre 2021-ben 38 százalékkal nőtt a francia Champagne-ok fogyasztása, amivel rekordot könyvelhettek el.
Jelenleg a világ vezető pezsgőgyártó országa Olaszország, amelyet Franciaország, Németország és Spanyolország követ.
Forrás: MTI / Fotók: gusto.hu