A jó fizetés már nem elég?
Az elmúlt években nemcsak a generációváltás okozott kihívásokat a munkaerőpiacon, a járványhatás is felforgatta az eddigi munkakultúrát. Nemcsak tudatosabbak lettünk, de kevesebbet is fogyasztunk. Ez pedig új szemléletet teremtett: a munkavállalók ma már elutasítják a klasszikus sémákat, és új módszerekre, motiváló, fenntartható munkakörnyezetre vágynak.
A millenniumi generáció elvárásaira érdemes figyelnie minden munkavállalónak: 2025-re a dolgozók . Őket követi majd a Z-nemzedék, akik még tudatosabbak, ha munkahelyet választanak. Számukra már nem elég a jó fizetés, a megfelelő pozíció és a csocsóasztal: inspiráló környezetet, a sajátjukkal egyező értékrendet várnak el a munkaadójuktól, különben gyorsan odébbállnak. Hogy megállítsuk a job hoppingot, tudnunk kell, mi számukra az igazán fontos. mintegy 700 számára kiemelt jelentőségű, hogy új munkahelye védje a környezetet, 400 pedig már a munkakereséskor is úgy válogat, hogy a cég, ahová jelentkezik, fenntartható vállalat legyen.
Pazarló cégek, tudatos Z-generáció
Az együttműködő, mentor szemléletű szakmai vezetők, a rugalmas munkaidő vagy távmunka mellett manapság már arra is szükség van, hogy lenyűgözzük a jelen és a jövő munkavállalóit, és példát mutassunk nekik. Ez azonban sok esetben elmarad, mert a vállalatok többsége csak minimális erőfeszítéseket tesz a fenntarthatóság irányába: a gazdaságban felhasznált anyag- és energiafogyasztás mintegy . Amerikában egy átlagos irodai dolgozó évente több mint tízezer papírlapra nyomtat, és csak az Egyesült Államok több mint négymillió tonna irodai papírt fogyaszt évente. A helyzet itthon sem jobb: a lakossági papírfogyasztáshoz képest több mint tízszeres mennyiségű papírt használunk fel a munkahelyünkön.
A zöld iroda szinte semmibe sem kerül
A tudatos energiafogyasztás és a fenntartható irodai környezet kialakítása sokszor azért marad el, mert a cégek félnek a „zöldítéssel” járó költségektől. Pedig a zöld iroda nem drága és gyorsan megtérülő befektetés: ráadásul , hogy olyan vállalattól vásároljon, amelyik figyel környezetére. De mitől lehet zöld és fenntartható egy munkahelyi környezet? Hogyan csökkenthetjük saját karbonlábnyomunkat, amivel inspirálóvá tehetjük zöld erőfeszítéseinket a munkavállalók számára is? Néhány apró lépésben akármikor elkezdhetjük a folyamatot:
- Viszlát neon, helló természetes fény!
Számos kutatás bizonyította, hogy a természetes fénnyel nemcsak energiát spórolunk, de a munkavállalók testi és lelki egészségét is pozitívan befolyásoljuk, sőt, bizonyítottan fokozhatjuk így a kreativitást is.
- Zöldítsünk: szó szerint is!
Az Y és a Z-generáció újra felfedezte magának a dísznövényeket. Egyre több növény kerül az otthonokba és a munkahelyekre is. Amellett, hogy díszei a tereknek, otthonossá teszik azokat, valamint néhány növény kiváló levegőtisztító is.
- Küldjük szabadságra a nyomtatót!
A karanténidőszak alatt mindannyian megtanulhattuk: sok olyan irat van, amit nem szükséges kinyomtatnunk. A felhőalapú szolgáltatások már minden lehetőséget megadnak ahhoz, hogy munkatársainkkal közösen szerkeszthessünk és írhassunk alá iratokat úgy, hogy ehhez ne használjunk nyomtatót. Használjunk olyan alkalmazást, amivel elektronikus aláírással is hiteles és eredetinek minősülő dokumentumokat készíthetünk. A papírmentes folyamatokkal pedig nemcsak a vállalkozást zöldítjük, de a papírköltségeket is csökkenthetjük.
- Legyen fenntartható az e-mail-fiókunk is!
Egy e-mail elküldése , hiszen a munkavégzéshez áramra van szükségünk. Ezért jó, ha rögtön töröljük azokat a leveleket, amelyek nem fontosak, és ha lehet, iratkozzunk le minden olyan hírlevélről, amely nem releváns számunkra.
- Gyűjtsük szelektíven a hulladékot!
A szelektív hulladékgyűjtés ma már alap egy zöldebb irodai környezethez. Használjunk irodai komposztálót, valamint hulladékpréseket, hogy a keletkező hulladék térfogatát minél jobban összetömörítsük. Ezzel , így nem levegőt, hanem több hulladékot szállíthat el a hulladékgyűjtő.
- Éljenek a saját bögrék!
Ha már papír és hulladék, az irodában ne használjunk műanyag vagy papírpoharakat. Munkatársaink kapjanak saját bögrét (például belépéskor, a „welcome” csomag részeként), így megszabadulunk a napi 2-3 kávé/fő során keletkezett hulladéktól és a poharak rendelésével járó költségektől. Válasszunk olyan bögréket, amelyek hőtartók, esetleg lefedhetők, így minden kollégánk örömmel viszi magával az irodában, ha éppen meetingre megy.
- Kávé és víz? Csak fenntartható módon!
Ásványvíz helyett már számos irodában vízszűrőket használnak, azonban a tea és kávéfogyasztással járó szokásokat még sok helyen nem reformálták meg. Az elmúlt években a kávékultúra is megváltozott, már fontos számunkra, hogy milyen országból, termőterületről származik a kávénk, jobb esetben pedig arra is figyelünk, hogy fenntartható forrásból származó vagy organikus kávét válasszunk – ma már a kapszulás kínálatban is rengeteg lehetőségünk van. Az organikus kávék esetében a kávétermelők organikus módszerekkel gazdálkodnak, tehát a kártevők és a növénybetegségek ellen csak a természet-adta eszközökkel védekeznek, és a talaj tápanyagutánpótlása is természetes úton történik.